10 redenen om over te stappen naar Magento 2

In 2016 kwam eindelijk de lang verwachten upgrade naar Magento 2 uit. Ondanks dat rr nog steeds een grote groep webshops op Magento 1 draait, zien we een sterke groei in het aandeel Magento 2 webshops. Ben jij nog niet overgestapt of ben je benieuwd wat de belangrijkste vernieuwingen en voordelen zijn, dan vindt je hier onze top 10 redenen om over te stappen naar Magento 2.

Meer weten? Maak een afspraak

1. Magento 2 – Veiligheid: Support Magento 1 stopt juni 2020

Wellicht een geruststelling, maar de support loopt langer door dan was voorspeld. Wel is er nu een definitieve datum. Vanaf juni 2020 worden er geen beveiligingsupdates meer uitgebracht voor Magento 1. Dit houdt dus in dat bekende lekken niet langer worden gedicht. Omdat Magento zo’n populair open source platform is, maakt het dit extra kwetsbaar voor hackers. Juni 2020 lijkt nog ver weg, maar voor je het weet is het zover.

Verbetering in de bestandsstructuur van Magento

De root van Magento is niet langer meer zomaar bereikbaar. Door gebruik te maken van een nieuwe, verbeterde bestandsstructuur is Magento 2 minder gevoelig voor aanvallen van buitenaf. Een bijkomend voordeel is dat het doorvoeren van beveiligingsupdates eenvoudiger geworden is. Hierdoor zullen deze dus ook eerder door web ontwikkelaars worden doorgevoerd.

2. Magento 2 – Volledige responsive interface (eindelijk)

Het basisthema van Magento 2 is voor het eerst volledig responsive en dus geschikt voor alle schermen. Wij ontwikkelen onze maatwerk thema’s standaard responsive, zodat deze geschikt zijn voor zowel desktop, tablet als mobiel. Daarbij komt dat Magento 2 mobile first is ontworpen. Mobiel gebruik komt dus op één, iets dat Google ook doet en dus erg belangrijk is voor de vindbaarheid van jouw webshop.

3. Magento 2 – Gebruik nieuwe technieken

Magento 2 ondersteunt, logischerwijs, PHP 7. Vanaf Magento 2.3 is dat PHP 7.2, op het moment van schrijven de meest recente versie. Daarnaast verwelkomen we in Magento 2.3 de ondersteuning voor PWA, Progressive Web Apps. De overtuiging is dat PWA net zo belangrijk gaat worden als dat responsive webdesign dat nu al is.  De voordelen van een ‘echte’ app  is dat je toegang hebt tot bijvoorbeeld push notificaties. Met een PWA krijg je eigenlijk dezelfde functionaliteiten als wanneer je een native app zou laten ontwikkelen, maar dan binnen je webshop. Met de release van Magento 2.3 is ook de nieuwe Magento PWA studio beschikbaar

Daarnaast komt er met de komst van HTML 5 en  CSS3 een schat aan mogelijkheden voor developers beschikbaar om jouw webshop nog gebruiksvriendelijker en functioneler te maken.

4. Magento 2 – Visual Design Editor (VDE)

Een belangrijke verandering voor webshopeigenaren is de nieuwe Visual Design Editor (VDE). Dit is een functie in Magento 2 die je de mogelijkheid geeft om gemakkelijk zelf, geheel visueel en met het gebruik van “drag and drop”, aanpassingen te doen aan je thema in het CMS.

Voor veel webshop eigenaren is dit reden tot het vieren van een feestje. Ze zijn met deze functionaliteit namelijk veel minder afhankelijk van hun webdeveloper.

5. Magento 2 – CSS preprocessing

CSS is de code die gebruikt wordt voor de opmaak van een website of webshop. Een CSS pre-processor is een computerprogramma waarmee ontwikkelaars CSS code kunnen genereren, organiseren, hergebruiken en onderhouden. Het kost hierdoor minder tijd om aanpassingen in een ontwerp te maken. In Magento 2 wordt de pre-processor LESS gebruikt; een verbetering ten opzichte van Magento 1. Met LESS kunnen we voor elk formaat scherm, en dus elk type apparaat, een apart CSS bestand genereren. Hierdoor hoeft het volledige CSS bestand niet op smartphones ingeladen te worden. Dat resulteert dus in een kortere laadtijd!

6. Magento 2 – UI Library en interface

Magento 2 is uitgerust met een uitgebreide UI (User Interface) library, ontwikkeld met LESS. Binnen deze library bevindt zich een set met standaard componenten, zoals knoppen, breadcrumbs, dropdown’s, pop-ups, tooltips, navigatie elementen en formulieren.

Hiermee is het voor ontwikkelaars eenvoudiger om thema’s en templates aan te passen en te voorzien van nieuwe elementen. Deze ontwikkeling komt ook de code opbouw ten goede.

Vernieuwde interface

De verouderde interface van de vorige versie is is sterk verbeterd. Dat ziet er niet alleen goed uit, maar komt de gebruiksvriendelijkheid ook sterk ten goede. Minder klikken om je doel te bereiken en dus ook eenvoudiger gegevens inzien en producten plaatsen. Wat in onze ogen vooral een mooie ontwikkeling is, is de splitsing tussen het systeem- en het webshop beheer. Dit biedt een overzichtelijkere interface, waardoor je sneller producten, marketing, maar ook content kunt raadplegen en niet wordt lastiggevallen met zaken die je eenmalig instelt.

7. Magento 2 – Een stuk sneller & betere vindbaarheid

Een snelle website is belangrijk voor een goede gebruikerservaring, maar zeker ook voor een goede reputatie in zoekmachine Google. Nu staat Magento 1 niet bepaald bekend om z’n snelheid. Gelukkig is daar nu verbetering in gekomen. Thema’s zijn een stuk sneller geworden, doordat interface elementen van modules niet langer door het thema, maar door de module zelf wordt geregeld. Thema’s worden mede hierdoor een stuk minder log en daarmee sneller.

Een andere welkome verbetering is de standaard integratie van Varnish en caching van de pagina’s. Al met al is Magento 2 ongeveer 20% sneller en met name het plaatsen van een product in het winkelmandje is sterk verbeterd. Toch denken wij dat er nog veel snelheidswinst te behalen is.

8. Magento 2 – Automatisch testen

9. Magento 2 – Veel meer extensies beschikbaar

Het aantal extensies voor Magento 2 stijgt ontzettend snel. Dat geeft des temeer aan hoe populair dit webwinkelplatform is. Wil je een overzicht van een aantal goede extensies, neem dan eens een kijkje op deze website of neem een kijkje in Magento Marketplace.

10. Magento 2 – Verbeterde check-out en product upload

De check-out is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van je webshop. Daar moet het gebeuren, en is de kans op afhaken nog steeds groot. Het laatste wat je wilt is dus dat hier een kink in de kabel ontstaat. De check-out is daarom behoorlijk aangepakt in deze versie. Betalen zonder account is standaard mogelijk en heb je al een account, dan wordt je snel herkend aan de hand van je e-mailadres. De nieuwe check-out pagina maakt gebruik van AJAX, waardoor het hele proces soepeler verloopt en wachttijden tot een minimum worden beperkt. Een welkome verbetering dus!